• جدیدترین فیلم های ایرانی(دانلود قانونی)
  • گيفت كارت فیلم جاودانگی سریال ممنوعه سریال ساخت ایران 2
    زولا

    دانلود فیلم ایرانی دریا و ماهی پرنده

    دانلود فیلم دریا و ماهی پرنده با کیفیت عالی

    دانلود فیلم دریا و ماهی پرنده

    ✅  دانلود قانونی فیلم دریا و ماهی پرنده با لینک مستقیم و کیفیت HD
    ✅ این نسخه ها بالاترین کیفیت ارائه شده و FULL HD هستند.

    ✅ هر یک از فایل ها بر روی سرورهای داخل و خارج از ایران و با بالاترین سرعت اینترنت شما در دسترستان قرار خواهد گرفت.

    ✅ این فایل ها توسط شرکت پخش کننده فیلم، آپلود و در اختیار شما قرار گرفته اند و تمامی مبالغ پرداختی مستقیما به حساب تولید کننده واریز می گردد.

    ✅ بر طبق اعلام تولید کنندگان آثار شبکه نمایش خانگی هر فایل دانلود شده برای استفاده توسط یک خانواده در نظر گرفته شده است لذا حتی المقدور از انتشار فایل خریداری شده برای سایرین خودداری نمایید.

    ?  چنانچه نیاز به راهنمایی دارید، تیم پشتیبانی در خدمت شماست. راه های پشتیبانی: آیدی تلگرام: @uproadsupport . ایمیل: info@uproad.ir

    نقد و بررسی فیلم دریا و ماهی پرنده

    مرتضی اسماعیل دوست

     

    همیشه این قلم سعی داشته تا نگاهی نقادانه از منظر دانسته های سینمایی را آینه افروز واژگانِ به کرسی در آمده در صفحات نماید و سوژه ای چون فیلمساز را از جهان ابژه ای چون اثر به دور سازد، اما گاه این پنداشت چنان در واقعیت به موجودیتی مشترک درمی آید که اگر بخواهی هم نمی توانی جدایشان سازی. فیلم دوم مهرداد غفارزاده نیز چنین است و از جهان ذهنی مردی بیرون می زند که در گذشته ای دور و دراز، آثاری داستانی را به خلق روایتی شیرین درآورده و نگاهش به روزگار همچون خوانش داستانی شاعرانه می ماند. لازم به توضیح است که آغاز آشنایی با نگاه مهرداد غفارزاده در ذهن من از جلسات داستان خوانی شروع شد، از مشاهده عکسی در مسجد جواد الائمه(ع) که در همنشینی با دوستانی نقش بسته بود که بسیاری از آن ها به عالمی معنا از شهادت متصل شده اند. در احوالاتی ارزنده که سال ها با بچه های مسجد داشتم، غفارزاده را به عنوان انسانی دغدغه مند به انقلاب و در راهروی مدار انسانیت خواندم و حال در این روزگار به تماشای اثری چون "دریا و ماهی پرنده" رسیدم که مرا از جهان خشک و بی عشق امروزی به آن سوی منظره ای نیلگون از آسمانی رویایی می برد که فصل های زندگی با بوم رنگی جلوه یافته از تخیل به قاب خاطره متصل می گردد. البته از ابتدا این موضوع برای کارگردان ایثارگر جبهه های رشادت، خاطر نشان شد که پیرو همان تعالیم استادی چون امیرحسین فردی، نگاهی زیباست که همراه با نقدی صادقانه باشد.

    در تحلیل فیلم دوم مهرداد غفارزاده با سویه ای دور از جهان روایی فیلم "گیرنده" مواجه می شویم تا همسفر با اثری فرم گرایانه و جهانی شاعرانه باشیم که تصاویر در آن همچون زبانی قصه گو عمل می کند. فیلم، سرشار از قاب های زیبایی است که در سیاهی سرنوشت نوجوانانی بزهکار، جلوه ای دیگرگون می یابد و فیلمساز با هم قرینگی جهان کنونی این کودکان رنج دیده و فضایی آرزومندانه از قاب هایی انتزاعی به ترکیب غمگسارانه ای از حقیقت در برابر عنصر غایب خیال دست می زند.

    فیلم دریا و ماهی پرونده، قصه ای است از روزگارِ در حال گذر نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت که با ورود احسان، میهمان جدید این دارالتادیب که پسری است ناشنوا، روایت به سمت تابش رنگ بر چهره غریب دقایق می رود و این شازده کوچولوی غم پاره های کودکانه همچون شهریار داستان سنت اگزوپری به دنبال اخترکی است که سال ها پیش در سفری رویاگونه دیده بود و از این منظر، فیلمساز به دنبال قاب هایی آرزومندانه از احسان در دل امواج آبی دریا است و فیلم در دقایقی به فضایی سوررئالیستی گرایش می یابد تا با نمایش انیمیشن و با توجه به روایتی کودکانه از دالان صادقانه نقاشی به قلب روایتی تلخ نزدیک شویم. جایی که پدر احسان براساس صید غیرقانونی ماهی از دریا کارش را از دست داده و احسان نیز با توجه به فروش غیرمجاز فیلم بازداشت و به کانون مراقبت های کودکان منتقل شده است. در این میان اشاراتی زیبا در لایه ای پرمعنا از حکایتی ظریف صورت می گیرد. آن جا که حرفه پدر در ارتباط با دریا و صید ماهی قلمداد شده و این نگاه، ارجاعی به نقاشی های پسر در داخل بازداشتگاه یافته که غالب آن به شکل ماهی است و از طرفی نشانه فوق می تواند به قلمروی امید نهفته در قلب پیرمرد داستان همینگوی در کتاب پیرمرد و دریا نزدیک شود. از نگره ای دیگر می توان به حرفه فروشندگی فیلم در نزد احسان اشاره داشت که به مانند عرضه کننده تصاویری رویاگونه و به دور از عالم واقع نزد مردم تعبیر شده که دعوت به تماشای صورتی دیگر از احوال زیستن دارد. از این رو نگرش ایجازی به اشیاء و اشکال و گریز به جهانی دور از روایت زبانی در این اثر به موقعیتی امپرسیونیستی نزدیک می شود و کارگردان نیز به زیبایی، شخصیت اصلی فیلم را نوجوانی ناشنوا قرار داده که هم مسیر روایت را به داستانی تصویری به جای واحدی زبانی می رساند و هم به چالشی فلسفی از این منظر گرایش یافته که تنها کسی که در جمع می تواند به کشف حقیقتی فرا زمینی و بُعدی آن سویی دست یابد، موجودی است که توان برقراری ارتباط کلامی را ندارد و از این منظر فاصله ای دور از آدمیان گرفته است.

    فیلم در ارجاع به ذهنیت نقاش گونه احسان، به سمت موقعیت نمایی گرافیکی رفته و ترکیب رویا آفرینی انیمیشن با رئالیسم غمناک شخصیت ها در کانون اصلاح و تربیت، به خوبی در هم تلفیق می شود. همچنین تداوم نماها و کادربندی هایی زیبایی شناسانه در اثر و استفاده دلهره آمیز از صدا در تبیین هیاهوی روزگار به خوبی در خدمت روایت قرار گرفته است. از تطابق هوشمندانه فرم با روایت در فیلم می توان به نمونه ای اثربخش اشاره داشت که در سکانسی که وارد دنیای ترسیم شده نقاشی می شویم، فضای صوتی به کلی غایب شده که به مانند پای نهادن به سیاره ای دیگر از زیستن به شمار می رود. از طرفی نشانه های سینمایی ارزنده ای را در راستای شخصیت شناسی کاراکتر و با نگاهی تصویری می توان برشمرد که از جمله ثبت نقاشی خرگوش، ماهی و بادکنک بر دیوارهای کانون است که همه اشاراتی به احوال رهایی بخش احسان از این تنگنای بی رنگ دارد و آن گاه که به تعداد کودکانِ دربند، خرگوش هایی به نقاشی درمی آید، می توان این نگره را به کل تعمیم داد. 

    مهرداد غفارزاده با وجودی که از دنیای داستان نویسی شروع کرده و اولین داستان انقلاب را با نام "پاسداری" به چاپ رسانده است، در این فیلم به سمت فضایی فرم گرایانه در روایت رفته و توجه خود را به ترسیم ساختاری شاعرانه در مواجهه با رخدادی دهشتناک چون بزهکاری معطوف ساخته است، چرا که شخصیت های نوجوان و داستانی شاعرانه نیازمند مدادی است نقاشانه بر دیوارهای حیات تا به دنبال ردپایی از بوی گل سرخ همچون شازده کوچولو بود، با این تفاوت که پسرک دلتنگ قصه غفارزاده، عشق خود را نه در روی زمین بلکه در بی کرانگی دریا جستجو می کند و دیوارها نیز نمی تواند مانع از عطر طعم دریا بر مشام مسافر رویا باشد. 

    فیلم دریا و ماهی پرنده، ارجاعات بسیاری در پیرامون متن به جهان فیلم هایی دوست داشتنی دارد. آن گاه که می توان به ردپایی از چهارصد ضربه تروفو رسید و به تماشای پوسترهای نقش بسته بر دیوارهای خیال انگیز سینما چشم دوخت که نشانی از پدرخوانده فوردکاپولا و نیز اولیور توئیست پولانسکی دارد و البته تصویری تابناک از چاپلین را بر صفحه نمایان می سازد که با دیالوگ "من سرورم" به تبلوری همسان با ترنم خیال کودکان دارالتادیب اشاره دارد. در این میان کارگردان، نگاهی معصومانه به پیکر ناگوار بزهکارانی دارد که در میان ناملایمات زندگی بدین سوی تاریک غلطیده اند.

    البته فیلمساز در دقایقی به دام روایتی بی هویت از بافت شکل یافته خود درافتاده و با حضور بازرسی بی نشان در کاراکتری با نام کاظمی، از پیچش روایی خود خارج می شود و به سمت تن دادن به بازی بی کارکردی در تنه اصلی فیلمنامه می رود که البته در گفت و گویی که با کارگردان انتقاد پذیر این فیلم داشته ام، اشاره به آن شد که این بخش به کل حذف می شود. فیلم "دریا و ماهی پرنده"، طنین آوازی شورانگیز در متن سرنوشتی شوم است که در این پژواک رهایی از سوی احسان، کارگردان به خوبی مبادرت به خلق جهانی انتزاعی می کند، به نحوی که غلبه رویا بر واقعیت در سکانس های در پیش به سمتی است که حتی تصور می شود که با شخصیتی انتزاعی مواجه ایم و بر این منظر، اثر مشابهت های بسیاری به فیلم " نوازنده پیانو بر اقیانوس" ساخته جوزپه تورناتوره دارد که در آن جا نیز دغدغه رویا با دریا به قاب هایی هویت بخش می رسد. در فیلم دوم غفارزاده، قدرت القایی در تصاویر سینمایی چنان به خوبی صورت یافته که می توان همراه با نقش و نگارهای سخن گوی راوی به حرکت درآمد و به طعم خوش رهایی از این زمین دامنگیر دل بست و همصدا با ساز پریوشِ دریا به نوا درآورد جهانی دیگر را. آن جا که هیچ محصوریتی از بابت الزامات دنیوی صورت نمی گیرد و از این منظر می توان حتی در کنار تنگنای سلول نیز به سرودی از سرزمین عشق رسید.

    مهرداد غفارزاده در این فیلم ما را به جهانی مملو از شاعرانگی با قلم تصویر می رساند و در این میان جایگاه فیلمبرداری شایسته چون مرتضی غفوری نیز محفوظ است. همچنین نقش آفرینی ارزنده کودکانی نابازیگر و خصوصا بازیگر ناشنوای نقش احسان و البته نادر فلاح نیز قابل توجه می باشد. فیلم، روایتی دلربا از فضایی تنگ و تاریک دارد و این بادها هستند که کاغذهای نقاشی را به جهانی دیگر پرواز می دهند، به سوی آسمانی که گهواره اش دریاست و دل اش همچون احسان، به ماهی پرنده در آن خوش است. دلی که داغ دارد و به جایی دیگر از رویا نمی توان وصل اش نمود، چرا که پشت دیوار، دریایی است که شاید به قول شاعر، شهری دیگر را بتوان در آن پیدا نمود.

    اخبار و حواشی فیلم دریا و ماهی پرنده

    برنده جایزه منتقدان مسکو، بهترین فیلم جشنواره همدان، بهترین بازیگر جشنواره اسپانیا و مهمترین جایزه «موندنس».

    درباره کارگردان فیلم دریا و ماهی پرنده

    مهرداد غفارزاده فعالیت هنری خود را با نوشتن داستان‎های کوتاه از سال ۱۳۵۹ آغاز کرد و سپس مجموعه داستا‌ن‎هایی برای کودکان و نوجوانان و هم‌چنین بزرگسالان منتشر کرد. او مدتی هم در مطبوعات نقد ادبی و سینمایی می‎نوشت.غفارزاده در رادیو و تلویزیون نیز فعالیت داشت و به مستند سازی روی آورد. این کارگردان اولین فیلم بلند سینمایی خود«گیرنده» را در سال ۱۳۹۰ کارگردانی کرد که موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد(سعید راد) از جشنواره فیلم فجر شد. «دریا،ماهی پرنده» دومین ساخته بلند داستانی این کارگردان است که در بخش هنروتجربه جشنواره سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

    راهنما
  • تمامی فایل های سایت تیک فیلم در سرور های قدرتمند ایران میزبانی می شوند
  • جهت ارتقا کیفیت سایت و همچنین استفاده سایر کاربران، لطفا حتما نظرتان درباره فیلم را در بخش نظرات مطرح کنید
  • برای دانلود با سرعت بالا، قابلیت ایست و چندین امکانات دیگر، از نرم افزار IDM در ویندوز و ADM در موبایل استفاده کنید.
  • برای پخش نسخه x265 حتما از آخرین ورژن Pot Player (در ویندوز) و آخرین ورژن MX Player (در موبایل) استفاده کنید.
  • راهنمای کیفیت فیلم ها
  • درخواست فیلم و سریال
  • با عضویت در کانال ما هیچ فیلمی را از دست ندهید! کانال تلگرام تیک فیلم
    فیلم های دیدنی

    پاسخ دهید!